Dianie na trhochFinancieSprávySvet

Meta má v súťaži v oblasti umelej inteligencie ešte veľa čo dokazovať.

Obchodný model materskej spoločnosti Facebooku vyvoláva viac otázok o prípadnej návratnosti ako konkurenti ako Google alebo Microsoft.

Vlastníctvo Facebooku a Instagramu prinieslo spoločnosti Meta Platforms niekoľko výrazných výhod v súťaži v oblasti umelej inteligencie. V určitom momente sa však prejavili aj nevýhody.

Výsledky spoločnosti za tretí štvrťrok, ktoré boli zverejnené v stredu, ukázali oboje. Štvrťročné tržby medziročne vzrástli o 26 % a po prvýkrát prekročili hranicu 50 miliárd dolárov, zatiaľ čo prevádzkový zisk vo výške 20,5 miliardy dolárov prekonal cieľ Wall Streetu takmer o 6 %. Tržby z reklamy medziročne vzrástli o 26 %, čo predstavuje zrýchlenie oproti 21 % rastu, ktorý spoločnosť zaznamenala pred tromi mesiacmi za obdobie končiace v júni.

Problémom spoločnosti Meta je, že jej výdavky rastú ešte rýchlejším tempom. Celkové kapitálové výdavky sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka viac ako zdvojnásobili a dosiahli 19,4 miliardy dolárov, pričom spoločnosť pri tejto príležitosti naznačila, že v budúcnosti očakáva ešte vyššie výdavky. Teraz predpokladá, že celkové kapitálové výdavky v tomto roku dosiahnu až 72 miliárd dolárov, pričom na rok 2026 prognózuje významný rast kapitálových výdavkov a prevádzkových nákladov. Cena akcií spoločnosti Meta v stredu po uzatvorení burzy klesla o viac ako 7 %.

Microsoft a materská spoločnosť Google, Alphabet, vo svojich štvrťročných správach v stredu takisto prognózovali nárast investícií do umelej inteligencie v nadchádzajúcom roku. Tieto spoločnosti však prevádzkujú veľké cloudové výpočtové operácie, ktoré už teraz čerpajú značnú časť svojich obchodných zdrojov na podporu umelej inteligencie.

Vďaka tomu je návratnosť ich veľkých investícií o niečo ľahšie pochopiteľná – aspoň v porovnaní so sociálnou sieťou, ktorá stále generuje väčšinu svojich príjmov z reklamy. Niekoľko analytikov sa počas stredajšej konferencie o výsledkoch spoločnosti Meta pýtalo jej vedenia, ako sa zvýšené investície skutočne oplatia. V správe, ktorá nasledovala po konferencii, Nat Schindler zo Scotiabank uviedol, že spoločnosť „bude musieť nájsť množstvo nových zdrojov príjmov, aby potvrdila svoje zvýšenie kapitálových výdavkov“.

Nedostatok takýchto zdrojov príjmov však nemusí Metu nútiť, aby v blízkej budúcnosti obmedzila výdavky. Mark Zuckerberg, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ, v stredu uviedol, že agresívna investičná stratégia spoločnosti je súčasťou plánu, ako predbehnúť vznik výkonnejších foriem umelej inteligencie, ktoré opisuje ako superinteligenciu.

Nikto nevie, kedy to bude, takže Zuckerberg tvrdí, že investície Meta môžu stále prinášať prospech hlavnej činnosti, „ktorá naďalej dokáže ziskovo využívať oveľa viac výpočtového výkonu, ako sme jej doteraz mohli poskytnúť“. Dodal, že odporúčacie systémy spoločnosti založené na umelej inteligencii zvýšili v treťom štvrťroku čas strávený na Facebooku o 5 %.

Meta nemá práve nedostatok finančných prostriedkov. Reklama na obrovskej platforme sociálnych médií, ktorá slúži viac ako 3,5 miliarde používateľov denne, je mimoriadne lukratívnym biznisom. Meta je jednou z piatich spoločností v indexe S&P 500, ktoré zo svojej činnosti generujú ročne viac ako 100 miliárd dolárov v hotovosti, podľa údajov S&P Global Market Intelligence.

Napriek tomu jej investície dosahujú ohromujúcu úroveň. Kapitálové výdavky vo výške 72 miliárd dolárov v tomto roku budú predstavovať 37 % predpokladaných príjmov spoločnosti. Ide o najvyššie relatívne výdavky spomedzi jej technologických konkurentov s megakapitalizáciou, a to ešte nezahŕňa deväťciferné ponuky, ktoré Zuckerberg rozhadzuje na popredných výskumníkov v oblasti umelej inteligencie. Meta v stredu uviedla, že celkové výdavky budú v budúcom roku rásť „výrazne rýchlejším tempom“ v porovnaní s 23-percentným nárastom očakávaným v tomto roku.

Investori považujú Meta za víťaza v oblasti umelej inteligencie vďaka jej vysokým investíciám, ako aj agresívnemu znižovaniu nákladov v iných oblastiach zo strany Zuckerberga. Akcie spoločnosti vzrástli takmer o 500 % od spustenia ChatGPT pred tromi rokmi, čím výrazne prekonali väčších technologických konkurentov s výnimkou Nvidia.

Najnovšie výsledky a reakcia v stredajšom mimoburzovom obchodovaní však ukazujú, že blanko šek, ktorý investori vystavili materskej spoločnosti Facebook, môže mať predsa len dátum platnosti.

Zdroj
wsjpollingersocial

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button