SprávySvet
Obľúbené

Tesla čelí žalobe rodín, ktoré tvrdia, že chybné dvere viedli k dvom úmrtiam.

Dvaja Kalifornčania uviazli v horiacom Cybertrucku, pretože elektronické dvere im sťažili únik alebo záchranu, tvrdia žaloby.

Rodičia dvoch vysokoškolských študentov, ktorí minulý rok zahynuli pri dopravnej nehode v Kalifornii, vo štvrtok podali žalobu, v ktorej tvrdia, že konštrukcia dverí pickupu Cybertruck tejto spoločnosti znemožnila ich deťom uniknúť z horiaceho vozidla.

Žaloby, ktoré podali na kalifornský súd rodiny 19-ročnej Krysty Tsukaharaovej a 20-ročného Jacka Nelsona, poukazujú na dlhodobé otázky týkajúce sa fungovania dverí v mnohých vozidlách Tesla, čo je predmetom vyšetrovania, ktoré v septembri začali federálne orgány dohľadu nad bezpečnosťou automobilov. Žaloby sú ďalšou ranou pre model Cybertruck, ktorý sa od vlaňajška zle predáva a bol osemkrát stiahnutý z trhu.

Tesla bola priekopníkom v oblasti dverí automobilov, ktoré sa otvárajú alebo zatvárajú stlačením tlačidla. Niekoľko ďalších výrobcov automobilov napodobnilo tento dizajn, zvyčajne na elektrických modeloch. Elektronické dvere dodávajú automobilom high-tech auru a môžu mierne znížiť odpor vzduchu, pretože ich vonkajšie kľučky zvyčajne nevyčnievajú z dverí.

Zámky dverí automobilky sú napájané 12-voltovou batériou, ktorá je oddelená od vysokonapäťovej batérie poháňajúcej elektromotor vozidla. Ak dôjde k prerušeniu napájania v dôsledku nehody, elektronický mechanizmus dverí nemusí fungovať.

Krysty Tsukahara, študentka Savannah College of Art and Design v Georgii, a Jack Nelson, študent University of Colorado v Boulder, sedeli na zadných sedadlách vozidla Cybertruck, ktoré riadil Soren Dixon a ktoré narazilo vysokou rýchlosťou do stromu v Piedmonte v Kalifornii – predmestie San Francisco Bay Area. Dixon (19 rokov) tiež zahynul pri nehode.

V žalobe sa uvádza, že zranenia Krysty Tsukahara a Jacka Nelsona z nehody boli ľahké, ale zomreli na popáleniny a vdýchnutie dymu po tom, čo sa batéria vozidla Cybertruck vznietila. Podľa žaloby sa nemohli zachrániť, pretože manuálne otváranie dverí bolo príliš ťažké nájsť.

Krysty „trpela nepredstaviteľnou bolesťou a emocionálnym utrpením“, pretože nemohla uniknúť z ohňa, čo nakoniec viedlo k jej smrti, podľa žaloby podanej jej rodičmi, Carlom a Noelle Tsukaharovými.

Keby nebolo tak ťažké uniknúť z horiaceho Cybertrucku, „dnes by bola nažive“, povedal pán Tsukahara v rozhovore v rodinnom dome v Piedmonte.

Na otvorenie zadných dverí Cybertrucku musí cestujúci zdvihnúť gumovú rohož na spodnej strane úložného vrecka dverí a potom potiahnuť kábel pod ním.

Cestujúci na zadných sedadlách, ako bol Jack, mali k dispozícii len skrytý mechanický mechanizmus, ktorý bol nejasný, neintuitívny a bolo veľmi nepravdepodobné, že by ho v dyme, požiari a v chaose, ktorý nastal po nehode našli alebo ovládli,“ uvádza sa v žalobe podanej v mene rodičov pána Nelsona, Todda a Stannye Nelsonových.

Priateľ, ktorý išiel za nimi v inom vozidle, zachránil štvrtého pasažiera, ktorý sedel na prednom sedadle, tým, že rozbil okno Cybertrucku vetvou.

Žaloby hrozia ďalším úderom pre reputáciu Tesly po tom, ako porota na Floride v auguste rozhodla, že spoločnosť by mala zaplatiť 243 miliónov dolárov ako náhradu škody za nehodu, na ktorej sa podieľal jej systém asistencie vodičovi. Porota zistila, že softvér spoločnosti prispel k nehode v roku 2019, pri ktorej zahynula jedna osoba a ďalšia bola ťažko zranená.

Tesla tento týždeň nereagovala na žiadosti o komentár a nereagovala ani na žiadosť o komentár po podaní žalôb.

V prípade Piedmont sa Tesla môže pokúsiť zvalit vinu za nehodu na Sorena Dixona, vodiča Cybertrucku. Podľa správy koronera bol v tú noc opitý a užil kokaín a amfetamíny. Spoločnosť môže tiež argumentovať, že dvere sa možno neotvorili kvôli poškodeniu karosérie Cybertrucku, a nie kvôli chybám v konštrukcii spoločnosti.

Elektrické vozidlá sú oveľa menej náchylné na vznietenie ako autá na benzín. Keď sa však batérie vznietia, horí intenzívne a plamene môžu rýchlo pohltit autá, čo si vyžaduje rýchly únik alebo záchranu.

Tesla pracuje na nových konštrukciách, ktoré uľahčia otváranie dverí v prípade, že vozidlo stratí výkon, povedal v septembri Franz von Holzhausen, hlavný konštruktér Tesly, v podcaste „Hot Pursuit“ spoločnosti Bloomberg.

Pracujeme na tom a čoskoro to bude v aute,“ povedal pán von Holzhausen v podcaste.

Žaloby podané tento týždeň tvrdia, že smrteľné chyby v konštrukcii dverových zámkov sú zrejmé už roky, ale Tesla neurobila žiadne vylepšenia ani v najnovšom vozidle Cybertruck.

Viac ako desať rokov pred nehodou,“ uvádza sa v žalobe Tsukaharovcov, „spoločnosť Tesla opakovane a priamo upozorňovala, že jej závislosť od elektronických dverových systémov vytvára vážne riziko uviaznutia. Majitelia, okoloidúci a záchranári zdokumentovali prípady, keď pasažieri vozidiel Tesla prežili náraz, ale nemohli uniknúť, keď došlo k výpadku elektrickej energie a následnému požiaru.“

Je to absolútne neodpustiteľné. Viete, že ľudia zomreli, a napriek tomu v tom pokračujete,“ povedal Andrew McDevitt, právnik zo San Francisca, ktorý zastupuje Nelsonovcov.

Minulý rok Tesla urovnala žalobu podanú rodinou Kevina McCarthyho, výkonného riaditeľa softvérovej firmy v Indiane, ktorý zomrel po tom, ako Tesla Model S riadená jedným z jeho zamestnancov narazila do stromu a začala horieť.

Vodič zomrel pri náraze v tejto nehode, ku ktorej došlo v roku 2016 v Indianapolise. Svedkovia však uviedli, že videli, ako sa pán McCarthy snažil dostať z prednej strany auta na strane spolujazdca, než ho pohltili plamene.

Náš prípad nie je ojedinelý,“ povedal pán Tsukahara, ktorého zastupuje Roger Dreyer z firmy Dreyer Babich Buccola Wood Campora v Sacramente. „Táto spoločnosť má hodnotu bilióna dolárov,“ dodal s odkazom na Teslu. „Ako môžete uviesť na trh stroj, ktorý nie je v mnohých ohľadoch bezpečný?“

Dvere vozidiel Tesla sú predmetom vyšetrovania, ktoré v septembri začali federálne regulačné orgány. Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (National Highway Traffic Safety Administration) skúma športové úžitkové vozidlá Tesla Model Y z roku 2021 po tom, čo sa majitelia sťažovali, že po opustení predných sedadiel a vystúpení z auta neboli schopní otvoriť zadné dvere. V štyroch prípadoch majitelia uviedli, že museli rozbiť okná áut, aby oslobodili deti uväznené vo vnútri.

Iní výrobcovia, vrátane Ford Motor, Toyota a Stellantis, výrobca vozidiel Jeep, prijali elektronické dvere. Tieto spoločnosti použili rôzne konštrukcie, ktoré umožňujú otvorenie dverí v prípade výpadku napájania alebo núdzovej situácie.

Elektronické kľučky dverí na niektorých modeloch Lexus sa ovládajú manuálne dvojitým potiahnutím a na vonkajšej kľučke sa nachádza manuálna uvoľňovacia západka. Kľučky na elektrickom modeli Volkswagen ID.4 sa ovládajú manuálne, ak sa jednoducho potiahnu silnejšie.

Podľa informácií spoločností majú elektronické dvere na elektrickom modeli Mustang Mach E od spoločnosti Ford a niektorých modeloch Jeep kondenzátor v blízkosti mechanizmu dverí, ktorý uchováva dostatok energie na ich otvorenie v prípade poruchy batérie.

Štyria mladí ľudia v Cybertrucku boli blízki priatelia a výnimočné osobnosti, z ktorých každý bol na pokraji významného prínosu pre svet,“ uviedli Todd a Stannye Nelson vo svojom vyhlásení. „Všetci boli obeťami nebezpečného dizajnu Tesly.“

Pán Tsukahara povedal: „Náš život už nikdy nebude taký istý a sú aj iné rodiny, ktoré sú na tom rovnako ako my.“

Obe rodiny tiež žalovali pozostalých Sorena Dixona, vodiča, ale Nelsonovci uviedli, že to bolo z procesných dôvodov a „nechcú potrestať žiadne rodiny“.

Zdroj
nytimes

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button