Dianie na trhochFinancieInvestovanie
Obľúbené

Akcie PepsiCo stratili svoju iskru. Získať ju späť nebude ľahké.

Sú pre investorov akcie PepsiCo stále tým istým stabilným prístavom alebo značka už stráca záujem investorov?

Spoločnosť PepsiCo, ktorá bola dlho považovaná za spoľahlivú, defenzívnu akciu v oblasti spotrebného tovaru, čelí významným prekážkam. Akcie spoločnosti prudko klesli – o 29 % z májového vrcholu v roku 2024 na 129 USD v júni 2025 – čo odzrkadľuje rastúce obavy investorov o jej schopnosť opäť naštartovať rast a udržať si svoju historickú odolnosť.

Dvojité zameranie spoločnosti PepsiCo na snacky a nápoje, ktoré bolo kedysi jej hlavnou silnou stránkou, je dnes zdrojom jej slabosti. V poslednom období sa objem predaja snackov, najmä v divízii Frito-Lay, spomalil, čo ešte viac prehĺbilo dlhodobý pokles spotreby limonád v USA.

Americkí spotrebitelia sú čoraz viac citliví na cenu, prechádzajú na lacnejšie značky vlastnej výroby a kupujú menšie balenia. Táto zmena je čiastočne reakciou na infláciu a vyššie ceny produktov PepsiCo po viacerých kolách zvyšovania cien od začiatku pandémie.

Konkurenti získavajú podiel na trhu, najmä preto, že schopnosť spoločnosti PepsiCo ďalej zvyšovať ceny je obmedzená už tak vysokými cenami. Spoločnosť čelí aj tlakom na náklady zo strany komodít a narušením dodávateľského reťazca.

Divízia Quaker Foods North America utrpela veľké straty v dôsledku potenciálnej kontaminácie salmonelou, čo výrazne ovplyvnilo objemy predaja a viedlo k uzavretiu závodu. V poslednom štvrťroku zaznamenala táto divízia 13-percentný pokles objemu predaja, čo je najväčší pokles spomedzi všetkých divízií spoločnosti PepsiCo.

Štvrťročné tržby spoločnosti PepsiCo nesplnili očakávania analytikov, pričom čistý predaj v treťom štvrťroku 2024 medziročne klesol o 0,6 % na 23,32 miliardy USD. Organický rast tržieb dosiahol v tomto štvrťroku len 1,3 % a celkový objem predaja spoločnosti v oblasti snackov a nápojov klesol o 2 %. Napriek slabým tržbám upravený zisk na akciu spoločnosti PepsiCo (2,31 USD) mierne prekonal odhady, a to vďaka kontrole nákladov a určitej cenovej sile.

PepsiCo zvyšuje počet propagačných akcií a uvádza na trh produkty orientované na hodnotu, aby si získala späť cenovo citlivých spotrebiteľov. Spoločnosť investuje veľké prostriedky do obnovy existujúcich značiek a uvádzania nových produktov na trh s cieľom reagovať na meniace sa preferencie spotrebiteľov, najmä v smere zdravších a „bezvýčitkových“ možností. Spoločnosť sa naďalej zameriava na úspory nákladov a zefektívnenie dodávateľského reťazca s cieľom chrániť marže a uvoľniť zdroje pre marketing a výskum a vývoj.

Cena akcií spoločnosti PepsiCo je na najnižšej úrovni za posledných päť rokov, zaostáva za indexom S&P 500 a vyvoláva otázky o jej reputácii ako „bezpečnej“ dividendovej akcie. Niektorí analytici považujú akcie za podhodnotené na súčasnej úrovni, pričom poukazujú na ich silný dividendový výnos (okolo 4,3 %) a stabilitu v období hospodárskeho poklesu. Iní však varujú, že vzhľadom na štrukturálne prekážky na trhu s nápojmi a snackmi bude ťažké znovu nadobudnúť stratenú dynamiku.

Hoci veľkosť, sila značky a distribučná sieť spoločnosti PepsiCo jej poskytujú široký náskok, spoločnosť musí reagovať na meniaci sa vkus spotrebiteľov, regulačné riziká (napr. dane z cukru) a zintenzívňujúcu sa konkurenciu zo strany značkových aj súkromných značiek.

PepsiCo sa nachádza na križovatke. Jej tradičné silné stránky – diverzifikácia v oblasti snackov a nápojov, globálny rozsah a sila značky – sú vystavené skúške v dôsledku meniacich sa spotrebiteľských návykov, konkurenčného tlaku a prevádzkových prekážok. Obnovenie rastu a dôvery investorov si bude vyžadovať úspešnú realizáciu produktových inovácií, jasnejšie hodnotové ponuky a pokračujúcu nákladovú disciplínu. Hoci akcie môžu ponúkať hodnotu pre dlhodobých investorov orientovaných na príjem, cesta k obnoveniu svojej bývalej „šumivosti“ je neistá a pravdepodobne náročná.

Zdroj
barronsinvesting.comforbeswsjfinance.yahoo

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button