
Lietadlo spoločnosti Air India smerujúce do Londýna sa vo štvrtok zrútilo len niekoľko sekúnd po štarte v západnej Indii, dopadlo na miestnu lekársku fakultu a zabilo viac ako 260 ľudí, uviedli úrady. Ide o najhoršiu leteckú katastrofu v Indii od roku 1996.
Air India potvrdila, že zahynulo 241 ľudí – všetci cestujúci okrem jednej osoby, ktorá haváriu prežila, ide o britského občana Viswasha Kumara Rameshiho.
Po internete koluje videoklip, ktorý ukazuje muža so zraneniami na tvári a krvou na bielej košeli, ako kríva smerom k sanitke a hovorí, že prišiel z lietadla.
Jediný preživší havárie bol neskôr identifikovaný svojím bratom ako Viswash Kumar Ramesh.
„Vystúpil z lietadla, zavolal otcovi cez videohovor a povedal: Naše lietadlo havarovalo – nemám tušenie, ako som sa dostal von, ani ako som prežil,‘“ povedal v rozhovore jeho brat Nayan Ramesh.
Viswash Kumar Ramesh cestoval v lietadle so svojím ďalším bratom, Ajayom Rameshom. „Povedal: Nevidím svojho brata – nevidím žiadnych ďalších pasažierov,‘“ povedal Nayan Ramesh, citujúc svojho brata z videohovoru. „Neviem, ako som prežil,“ dodal podľa Nayana Ramesha jeho brat.
Lietadlo typu Boeing 787-8 Dreamliner smerujúce na letisko Londýn Gatwick prevážalo 230 pasažierov a 12 členov posádky, keď sa zrútilo o 13:38 miestneho času, približne míľu juhozápadne od medzinárodného letiska Sardar Vallabhbhai Patel v meste Ahmedabad.
Úrady v Ahmedabade uviedli, že do hlavnej nemocnice bolo privezených 269 tiel, pričom podotkli, , že presný počet obetí sa môže ešte zmeniť.
Záchranári na mieste nešťastia, ako aj lekári a bezpečnostní pracovníci uviedli, že mohli zahynúť minimálne ďalšie tri desiatky ľudí, ktorí sa nachádzali v dráhe dopadu havarovaného lietadla.
Úradníci na mieste uviedli, že lietadlo sa zrejme šmýkalo po zemi a poškodilo budovy, než začalo horieť. Podľa Minakshi Parikhovej, dekanky B.J. Medical College, zahynulo najmenej päť študentov tejto vysokej školy. Uviedla, že lietadlo narazilo do jedálne, kde obedovalo 60 až 80 študentov.„Väčšina študentov unikla, ale 10 alebo 12 zostalo uväznených v ohni,” povedala.
Amit Shah, indický minister vnútra, uviedol, že lietadlo prevážalo 125 000 litrov paliva „Teplota bola taká vysoká, že nebola žiadna šanca zachrániť ľudí,” povedal.
Stovky policajtov a záchranárov boli ešte niekoľko hodín po nehode na mieste a pomocou ťažkej techniky odstraňovali trosky lietadla z budovy. Lekári a záchranári uviedli, že pri hľadaní tiel bolo ťažké orientovať sa v dyme a troskách.
Na palube letu Air India 171 bolo 169 indických občanov, 53 Britov, sedem Portugalcov a jeden Kanaďan. Indický premiér Narendra Modi vo svojom vyhlásení uviedol, že táto nehoda je „nesmierne smutná“.
Britská vláda uviedla, že spolupracuje s indickými úradmi na „naliehavom zistení skutočností“ a otvorila horúcu linku pre britských občanov, ktorí hľadajú informácie o nehode. Premiér Keir Starmer povedal, že scény z miesta nehody sú „devastujúce“.
Spojené štáty a Veľká Británia oznámili, že do Indie pošlú vyšetrovateľov. „Urobíme všetko, čo bude v našich silách, a ihneď tam budeme,“ povedal prezident Trump v Bielom dome.
Havária predstavovala ďalšiu prekážku pre spoločnosť Boeing, ktorá sa snaží zotaviť zo série havárií a trápnych nehôd, ktoré postihli jej lietadlá radu 737, čím ohrozila to, čo jej nový generálny riaditeľ Kelly Ortberg nazval „rokom obratu“.
Okamžite sa obnovilo skúmanie lietadla Dreamliner, ktoré bolo stredobodom záujmu z hľadiska bezpečnosti, ale podľa Aviation Safety Network nebolo zapojené do žiadnych smrteľných nehôd.
V apríli 2024 Federálny úrad pre letectvo oznámil, že prešetruje tvrdenia inžiniera spoločnosti Boeing, ktorý uviedol, že časti trupu lietadla 787 Dreamliner boli nesprávne upevnené v továrni spoločnosti v Južnej Karolíne.
Inžinier Sam Salehpour uviedol, že trup sa môže po tisícoch letov rozpadnúť počas letu. Dodal, že veľké diely pochádzali od rôznych výrobcov a po zložení nemali presne rovnaký tvar. Spoločnosť Boeing uviedla, že vykonala rozsiahle testy lietadla Dreamliner a „zistila, že nejde o bezprostredný problém bezpečnosti letu“ a že má v lietadlo „plnú dôveru“.
Predtým Boeing pozastavil dodávky lietadiel Dreamliner na viac ako rok, až do leta 2022, kedy Federálny letecký úrad (FAA) schválil plán na odstránenie tenkých medzier v trupe lietadla a ďalších problémov. Boeing vtedy uviedol, že žiadny z týchto problémov nemal bezprostredný vplyv na bezpečnosť lietadiel Dreamliner.
V súčasnosti je vo svete v prevádzke približne 1 100 lietadiel Dreamliner. Podľa leteckej dátovej spoločnosti Cirium prevádzkuje Air India takmer tri desiatky týchto lietadiel.
Vo štvrtkovom vyhlásení pán Ortberg vyjadril sústrasť rodinám osôb na palube lietadla a „všetkým postihnutým v Ahmedabade“. Dodal, že tím spoločnosti Boeing je pripravený podporiť indických vyšetrovateľov.
Natarajan Chandrasekaran, predseda spoločnosti Air India, uviedol, že firma sa zameriava na podporu rodín obetí a záchranných tímov. Úradníci vyšetrujúci haváriu budú mať veľa otázok, povedal Greg Feith, bývalý vyšetrovateľ Národného úradu pre bezpečnosť dopravy.
„Bolo lietadlo pri štarte správne nakonfigurované?“ povedal. „Čo sa s nimi dialo? Došlo k strate ťahu? Došlo ku kontaminácii paliva? K nedostatku paliva, keď oba motory nedostávali palivo, čo by spôsobilo stratu ťahu na oboch motoroch?“
Vyšetrovatelia majú k dispozícii aj amatérsky záznam nehody. Na videu je zachytený pád lietadla. Na tomto videu sa zdá, že klesanie lietadla bolo kontrolované, čo naznačuje, že piloti sa mohli snažiť spomaliť, povedal Ben Berman, bezpečnostný konzultant, ktorý je tiež bývalým pilotom leteckej spoločnosti a federálnym vyšetrovateľom nehôd v Spojených štátoch.
Ďalším faktorom bolo teplo. Teplota v Ahmedabade presiahla 35 stupňov a horúce počasie sťažuje štarty, pretože motory produkujú menej ťahu a teplý vzduch je menej hustý, čo sťažuje lietadlám vytváranie vztlaku.
Nehoda sa stala v čase, keď Air India, vlajková letecká spoločnosť krajiny, pracovala na zlepšení svojej bezpečnosti. Posledná veľká nehoda sa stala v roku 2020, keď sa lietadlo prevádzkované dcérskou spoločnosťou Air India Express dostalo do šmyku a rozlomilo sa na polovicu na dažďom zmáčanej pristávacej dráhe, pričom zahynulo najmenej 17 ľudí v južnom indickom štáte Kerala.
V roku 2010 lietadlo Air India Express preletelo dráhu na vrchole kopca v Mangalore v západnom štáte Karnataka, pričom zahynulo viac ako 150 ľudí.
V tom čase mnohí odborníci vyjadrili obavy o bezpečnosť rýchlo sa rozvíjajúceho leteckého sektora v Indii – v roku 2009 došlo na letisku v Bombaji k trom takmer nešťastným nehodám – a spochybnili profesionalitu Air India.
Informácie o cestujúcich, ktorí boli vo štvrtok na palube lietadla Air India, ktoré havarovalo, sa práve začínajú objavovať. Jedným z nich bol Vijay Rupani, bývalý hlavný minister štátu Gudžarát, ktorý viedol tento štát v západnej Indii do roku 2021, podľa zoznamu cestujúcich potvrdeného predstaviteľmi jeho strany.
Moslimská komunita v Gloucesteri v Anglicku uviedla, že smúti za smrťou ďalších troch osôb, ktoré boli v lietadle – Akeela Nanabawu, jeho manželky Hannaa a ich dcéry Sary. Všetky tri mená sa objavili v zozname cestujúcich.