
Spojené štáty začnú ukladať 25 % clo na dovoz automobilov a automobilových súčiastok. Prezident Donald Trump považuje zavedenie ciel za nástroj na zvýšenie príjmov, ktoré majú nahradiť výpadok po sľúbenom znížení daní pre Američanov. Clá chce využiť aj na oživenie priemyselnej výroby, ktorá v USA dlhodobo klesá.
Clá kritizovali európski politici, ktorí chcú urýchlene konať. Odborníci tvrdia, že odvody povedú k vyšším cenám pre spotrebiteľov a v dôsledku toho k zníženiu výroby. Americký odborový zväz UAW naopak clá víta a dúfa, že sa vďaka nim zvýši počet pracovných miest v USA.
Spojené štáty začnú ukladať clá na autá od 3. apríla, uviedol Biely dom. Clá na automobilové súčiastky dovážané do USA nadobudnú účinnosť najneskôr 3. mája, pričom presný dátum vláda ešte neoznámila. Podľa analytikov nové americké clá zasiahnu najmä domácich dodávateľov automobilových súčiastok.
Celkový vplyv ciel na európsky priemysel však podľa nich nebude príliš výrazný vzhľadom na špecifickú situáciu na automobilovom trhu v USA. Nevylúčili ani možnosť skoršieho zrušenia ciel vzhľadom na ich možné dôsledky na miestnu automobilovú výrobu. Clá sa vzťahujú aj na dovoz komponentov používaných na montáž automobilov v USA.
Ministerka hospodárstva SR Denisa Saková novinárom povedala, že Slovensko bude jednou z najviac postihnutých krajín v EÚ. Matej Horňák, analytik bankového domu Slovenská sporiteľňa, uviedol, že zavedenie ciel na dovoz automobilov z USA spomalí hospodársky rast Slovenska a negatívne ovplyvní trh práce miernym nárastom nezamestnanosti. Slovensko je najväčším výrobcom automobilov na obyvateľa na svete a výroba vozidiel a ich častí je motorom slovenskej ekonomiky s výrazným vplyvom na hrubý domáci produkt (HDP) krajiny.
Francúzsky minister financií Éric Lombard uviedol, že americké clá na dovoz automobilov sú pre EÚ veľmi zlou správou. Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck odsúdil oznámenie ciel, ale vyzval na rýchle rokovania s Američanmi. Na to vyzvalo aj nemecké združenie automobilového priemyslu VDA. Britská ministerka financií Rachel Reevesová by sa rada vyhla konfrontácii so Spojenými štátmi.
Analytici tvrdia, že nové clá by mohli zvýšiť cenu priemerného auta v USA o tisíce dolárov a spomaliť výrobu v celej Severnej Amerike. Dôvodom je prepojenosť výrobných procesov medzi Kanadou, Mexikom a Spojenými štátmi. Podľa analytikov Goldman Sachs bola takmer polovica zo 16 miliónov áut predaných v USA v minulom roku dovezená a ich celková hodnota presiahla 330 miliárd USD.
Akcie automobiliek v USA, Európe a Ázii reagovali na oznámenie ciel poklesom. Dôvodom boli najmä očakávania nižších ziskov. Relatívne najnižšie straty zaznamenal v USA výrobca elektromobilov Tesla, ktorý väčšinu áut predávaných v USA vyrába lokálne, ale niektoré diely dováža. Akciám v Číne a Hongkongu sa podarilo zvrátiť trend a získali. Čínske automobilky a výrobcovia súčiastok zvyšujú predaj po celom svete, nie však v USA. Akýkoľvek vplyv ohlásených amerických ciel na ne tak bude skôr nepriamy.
Spojené štáty vlani doviezli automobilové výrobky vrátane súčiastok v hodnote 474 miliárd USD, z toho osobné automobily v hodnote 220 miliárd USD. Najväčšími dodávateľmi boli blízki spojenci USA ako Kanada, Mexiko, Japonsko, Južná Kórea a Nemecko.