Dianie na trhochSprávySvet
Obľúbené

Aktuálne dianie na finančných trhoch: Číňania sa zaujímajú o nechcené továrne VW v Nemecku.

Podľa agentúry Reuters čínske automobilky prejavili záujem o nechcené továrne spoločnosti Volkswagen v Nemecku.

Čínske automobilky a predstavitelia Číny sa v Nemecku zaujímajú o továrne určené na uzavretie, najmä o továrne automobilky Volkswagen. Uviedla to agentúra Reuters s odvolaním sa na zdroj oboznámený so záujmami čínskej vlády. Kúpa továrne by Číne umožnila získať vplyv v renomovanom nemeckom automobilovom priemysle, ktorý je domovom niektorých z najstarších a najprestížnejších automobilových značiek, dodal zdroj. 

Čínske spoločnosti investovali v Nemecku, ktoré je najväčšou ekonomikou v Európe, do mnohých odvetví, od telekomunikácií po robotiku. Ale výrobu automobilov tam zatiaľ nespustili, hoci Mercedes-Benz má dvoch veľkých čínskych akcionárov. Akýkoľvek takýto krok by mohol znamenať doteraz politicky najcitlivejšiu čínsku investíciu. Volkswagen bol dlho symbolom nemeckej priemyselnej vyspelosti, ale teraz je ohrozený globálnym hospodárskym spomalením, kvôli zmenšujúcemu sa dopytu a problematickému prechodu na ekologické technológie. 

Výroba automobilov v Nemecku by čínskym výrobcom elektromobilov umožnila vyhnúť sa plateniu ciel EÚ na elektromobily dovážané z Číny. Mohla by tak predstavovať ďalšiu hrozbu pre konkurencieschopnosť európskych výrobcov. 

Ponuky na továrne by mohli byť od súkromných firiem, štátnych firiem alebo spoločných podnikov so zahraničnými spoločnosťami. Čínske úrady si však vyhradzujú právo schváliť určité investície v zahraničí a pravdepodobne by sa do prípadnej ponuky zapojili hneď od začiatku. 

Zdroj však tiež upozornil, že rozhodnutie o investícii bude závisieť aj od postoja novej nemeckej vlády, ktorá vzíde z februárových volieb, k Číne. Ekonomiky oboch krajín sa za 16 rokov vlády Angely Merkelovej hlboko prepojili, k čomu prispeli investície nemeckých automobiliek v Číne. Vzťahy však ochladli, pretože súčasná vládna koalícia sa usiluje o zníženie závislosti na Číne. 

Volkswagen v rámci svojho plánu na zníženie nákladov a obmedzenia nemeckých aktivít skúma alternatívne využitie pre svoje továrne v Drážďanoch a Osnabrücku. Najväčšia európska automobilka, ktorá vlastní aj značky ako Porsche, Audi a Škoda, zaznamenala vlani pokles predaja kvôli rastúcej konkurencii čínskych spoločností. Vedenie Volkswagenu chcelo pôvodne zavrieť niekoľko závodov v Nemecku, narazilo ale na odpor odborov. Pred Vianocami sa spoločnosť dohodla s odbormi, že tento rok ukončí výrobu v Drážďanoch, kde vyrába elektromobil ID.3, a v roku 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde vyrába model T-Roc Cabrio. 

Čínske firmy sa ale obávajú, ako by ich prijali nemecké odbory, ktoré majú polovicu kresiel v poradných orgánoch nemeckých spoločnosti a usilujú sa o ďalekosiahle záruky týkajúce sa tovární a garancie pracovných miest, dodal zdroj. Zástupca odborov zo závodu v Osnabrücku Stephan Soldanski uviedol, že pracovníci závodu by nemali nič proti výrobe pre jedného z partnerov spoločného podniku Volkswagenu, pod logom VW a podľa štandardov VW

Podľa jedného z bankárov oboznámeného s činnosťou automobilky by predaj tovární mohol byť pre VW lacnejší, než ich úplné zatvorenie. Za každú z tovární by automobilka mohla podľa neho dostať 100 miliónov až 300 miliónov eur

Mnoho čínskych výrobcov automobilov hľadá miesta pre svoje závody v Európe, ktorá je druhým najväčším trhom s elektromobilmi na svete. Chcú tak obísť clá, ktoré vlani zaviedla Európska komisia na dovoz elektromobilov vyrobených v Číne kvôli podľa nej nespravodlivým dotáciám čínskej vlády. Väčšina čínskych spoločností sa zatiaľ rozhodla postaviť nové továrne v krajinách s nižšími nákladmi a slabšími odbormi, ako napríklad firma BYD v Maďarsku a Turecku. Spoločnosť Leapmotor plánuje výrobu so Stellantisom v Poľsku a Chery Auto chce vyrábať elektromobily v Španielsku v závode, ktorý predtým patril Nissanu. Podľa zdroja si čínski investori už tiež prezreli v západnej Európe niektoré uzavreté továrne, ako závod Fordu v nemeckej Saarlouis a závod Audi v Bruseli.

Americký trh

Akciový index Dow Jones Industrial Average klesá o 0,16 %. Širší index S&P 500 oslabuje o 0,21 %. Technologický akciový index Nasdaq Composite stráca 0,89 %.

UnitedHealth Group, významný hráč v oblasti zdravotníctva, vykázal vyššie zisky za štvrtý štvrťrok, ale nesplnil očakávania ohľadom tržieb. Akcie spoločnosti v klesli o 6,04 %. Táto správa je prvá od tragického úmrtia Briana Thompsona, generálneho riaditeľa poisťovacej divízie UnitedHealthcare.

UnitedHealth vykázal čistý zisk 5,54 miliardy USD, čo zodpovedá 5,98 USD na akciu, oproti 5,46 miliardy USD (5,83 USD na akciu) o rok skôr. Upravený zisk na akciu predstavoval 6,81 USD, čo mierne prekonalo očakávania analytikov vo výške 6,73 USD. Štvrťročné tržby vzrástli o 6,8 % na 100,81 miliardy USD, čo však zaostalo za očakávaním analytikov, ktorí predpokladali 101,6 miliardy USD.

Európsky trh

Akciový index STOXX Europe 600 rastie o 0,98 %. Nemecký Dax pridáva 0,39 %. Francúzsky CAC40 posilňuje o 2,14 %. Britský index FTSE 100 pridáva 1,09 %.

Komodity

Zlato posilňuje o 1,22 %. Striebro rastie o 0,62 %. Platina pridáva 0,31 %. Paládium stráca 1,56 %.

Ropa Brent stráca 0,90 %. Ropa WTI odpisuje 1,09 %.

Zdroj
investing.comfxstreetreuters

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button