Tragédia na juhokórejskom letisku Muan: Smrteľná letecká nehoda, ktorá si vyžiadala 179 životov
Tragická letecká nehoda na letisku Muan v Južnej Kórei si vyžiadala 179 životov. Lietadlo pri pristáti narazilo do betónového múru.
Záver roka sa v prípade leteckej dopravy nesie v duchu nehôd s tragickými následkami. Najprv to bola nehoda kazachstanského lietadla, ktorá však nebola úplne nehodou. Lietadlo zostrelila ruská protivušná obrana. Tragický pád lietadla neprežilo 38 cestujúcich. Ešte tragickej následky má havária lietadla na juhokórejskom letisku Muan.
Dňa 29. decembra 2024 sa na medzinárodnom letisku Muan v Južnej Kórei odohrala tragická letecká nehoda, pri ktorej zahynulo 179 z 181 osôb na palube lietadla Boeing 737-800 patriaceho spoločnosti Jeju Air. Táto udalosť nielen šokovala krajinu, ale opäť upozornila na bezpečnosť v leteckej doprave.
Priebeh tragédie
Lietadlo let 7C2216, ktoré odletelo z Bangkoku a smerovalo na letisko Muan, tesne pred pristátím ohlásilo stav mayday. Podľa predbežných správ došlo krátko pred pristátím k zrážke s vtákom, ktorá pravdepodobne spôsobila zlyhanie predného podvozku. Lietadlo pristálo na dráhe bez vysunutého podvozku, následne skĺzlo z dráhy a narazilo do betónovej bariéry, čo viedlo k okamžitému masívnému požiaru.
Na palube sa nachádzalo 181 ľudí, z toho 173 juhokórejských občanov, dvaja thajskí pasažieri a šesť členov posádky. Tragédiu prežili iba dvaja ľudia – obe členky posádky, ktoré boli hospitalizované so zraneniami, no mimo ohrozenia života.
Vyšetrovanie a analýza čiernej skrinky
Čierna skrinka lietadla bola už objavená a odovzdaná na analýzu. Vyšetrovatelia naznačili, že zrážka s vtákom, známa ako „bird strike“, mohla byť rozhodujúcim faktorom nehody. Tento fenomén, ktorý je v leteckej doprave relatívne bežný, sa však málokedy končí takou tragédiou.
Pozostalí a aj odborníci však upozorňujú aj na nevhodnú konštrukciu pristávacej dráhy na konci ktorej sa nachádza betónový múr. Nie je to síce v rozpore s aktuálnymi leteckými predpismi, ale mnohé letiská volia modernejší spôsob konštrukcie vzletových a pristávacích dráh.
Na konci sa nachádza špeciálna vrstva, ktorá dokáže spomaliť lietadlo v prípade problémov pri pristáti alebo je tam voľný priestor. Ak by lietadlo nenarazilo do betónového múru na konci dráhy, zrejme by následky havárie neboli také tragické.
Za pozornosť stojí tiež fakt, že rovnaké lietadlo muselo núdzovo pristáť aj päť dní pred nehodou. Piloti vtedy hlásili problémy s hydraulikou, ktorá zlyhala aj v deň havárie. Upozornila na to služba Flightradar24.
Reakcie na nehodu
Prezident spoločnosti Jeju Air, Kim E-bae, vyjadril hlbokú ľútosť a ospravedlnenie rodinám obetí. Spoločnosť Boeing taktiež vydala vyhlásenie, v ktorom vyjadrila sústrasť a prisľúbila plnú podporu pri vyšetrovaní.
Juhokórejská vláda vyhlásila národný smútok a prisľúbila implementáciu opatrení na zvýšenie bezpečnosti v leteckej doprave.
Letecké nehody v posledných 10 rokoch
Táto nehoda pripomína niekoľko ďalších tragických incidentov, ktoré sa udiali v posledných desiatich rokoch:
Nehoda letu Malaysia Airlines MH370 (2014) – Jedna z najväčších záhad v histórii letectva, keď Boeing 777 zmizol počas letu z Kuala Lumpur do Pekingu so 239 ľuďmi na palube. Lietadlo dodnes nebolo nájdené a jeho zmiznutie ostáva nevyriešené.
Havária letu Germanwings 9525 (2015) – Lietadlo Airbus A320, ktoré letelo z Barcelony do Düsseldorfu, bolo sa zrútilo, keď nehodu spôsobil druhý pilot v Alpách. Keď ostal sám v kabíne namieril lietadlo na hory. Na palube zahynulo všetkých 150 pasažierov a členov posádky.
Tragédia letu Lion Air JT610 (2018) – Boeing 737 MAX sa zrútil do Jávskeho mora krátko po štarte z Jakarty. Pri nehode zahynulo všetkých 189 ľudí na palube. Táto udalosť upozornila na technické problémy spojené s týmto modelom lietadla.
Havária letu Ethiopian Airlines ET302 (2019) – Len päť mesiacov po nehode Lion Air sa ďalší Boeing 737 MAX zrútil, tentokrát v Etiópii. Pri nehode zahynulo 157 ľudí. Tento incident viedol k celosvetovému uzemneniu lietadiel 737 MAX. Na palube lietadla vtedy boli aj Slováci.
Nehoda letu Sriwijaya Air SJ182 (2021) – Boeing 737-500 sa zrútil do Jávskeho mora krátko po štarte z Jakarty. Zahynulo všetkých 62 pasažierov a členov posádky. Predbežné vyšetrovanie poukázalo na problémy s automatickým plynom.
Havária letu China Eastern MU5735 (2022) – Lietadlo Boeing 737-800 sa náhle zrútilo do hôr v južnej Číne, pričom zahynulo všetkých 132 ľudí na palube. Vyšetrovanie tejto nehody stále prebieha.
Tragické nehody
Letecká doprava sa považuje za jeden z najbezpečnejších spôsobov prepravy, no aj malé chyby môžu viesť k tragickým následkom. Nehody ako tá na letisku Muan zdôrazňujú potrebu neustáleho zlepšovania bezpečnostných štandardov, výcviku pilotov a technologických inovácií.
Juhokórejská vláda už oznámila, že podnikne kroky na zvýšenie bezpečnosti letísk a zlepšenie postupov pri reakciách na núdzové situácie. Taktiež sa plánuje väčšie využívanie moderných systémov na prevenciu kolízií s vtákmi, ktoré môžu zahŕňať technológie ako radarové systémy a zvukové odpudzovače.
Nehoda navyše vyvoláva mnohé otázky, keďže lietadlo pred pristátím vyhlásilo stav núdze. Pri pristáti však na letiskovej dráhe neboli hasiči ani nepokryli pristávaciu dráhu penou čo býva bežný postup v prípade, keď lietadlo hlási problémy s podvozkom.
Tragédia na letisku Muan je mementom pre celé letecké odvetvie. Je dôležité, aby sa táto nehoda stala lekciou pre budúcnosť, a aby boli prijaté opatrenia, ktoré zabránia podobným udalostiam.