Aktuálne dianie na finančných trhoch: Volkswagen varuje pred možným uzatváraním závodov v Nemecku.
Nemecká automobilka Volkswagen sprísňuje svoj úsporný program. Nevylučuje uzatváranie závodov v Nemecku a nútené prepúšťanie.
Nemecká automobilka Volkswagen sprísňuje svoj úsporný program v hlavnej, rovnomennej značke. Nevylučuje uzatváranie závodov v Nemecku a nútené prepúšťanie, pretože hľadá spôsoby, ako ušetriť ďalších niekoľko miliárd eur. Oznámila to dnes automobilka po porade vedenia. Ak by sa tak stalo, bolo by to prvé ukončenie výroby v Nemecku v 87-ročnej histórii automobilky. Odbory sľúbili tvrdý odpor proti plánom vedenia.
Automobilka považuje jeden veľký závod na výrobu áut a jednu továreň na výrobu súčiastok v Nemecku za zastarané. Bude tiež zrejme nútená ukončiť program zabezpečenia pracovných miest, ktorý funguje od roku 1994 a až do roku 2029 bráni prepúšťaniu. Súčasné plánované znižovanie počtu pracovných miest prostredníctvom odchodu do dôchodku a odstupného už nestačí na dosiahnutie cieľových úspor. Všetky opatrenia chce firma prerokovať s odbormi.
Odbory uviedli, že sa proti úsporným opatreniam postavia. „Predstavenstvo dnes prezentovalo nezodpovedný plán, ktorý otriasa základmi Volkswagenu a predstavuje obrovskú hrozbu pre pracovné miesta a závody,“ povedal zástupca odborového zväzu IG Metall Thorsten Gröger.
Predstavenstvo spoločnosti je presvedčené, že značky v rámci koncernu musia byť kompletne reštrukturalizované. „Situácia je mimoriadne napätá a nie je možné ju prekonať jednoduchými opatreniami a znížením nákladov,“ uviedol vo vyhlásení šéf značky VW Thomas Schäfer.
Analytici v minulosti označili závody VW v Osnabrücku v Dolnom Sasku a v Drážďanoch v Sasku za možné ciele pre uzavretie. VW má okrem týchto dvoch a hlavných továrni vo Wolfsburgu v Nemecku aj továrne v Hannoveri, Emdene, Brunšviku, Salzgitteri, Kasseli, Cvikove a Saskej Kamenici (Chemnitz). Naposledy automobilka uzavrela závod pred viac ako 30 rokmi, a to v roku 1988 v Spojených štátoch.
Značka VW je prvá zo značiek koncernu, ktorá znižuje náklady s cieľom do roku 2026 ušetriť desať miliárd eur. Chce tak zefektívniť výdavky, aby prežila prechod na elektromobily. Obtiažne ekonomické prostredie, noví konkurenti v Európe a klesajúca konkurencieschopnosť nemeckej ekonomiky znamenajú, že automobilka toho musí urobiť viac, zdôvodnil postup šéf koncernu Oliver Blume.
Hlavná značka VW sa už roky stretáva s vysokými nákladmi a podľa výnosov výrazne zaostáva za koncernovými spoločnosťami, ako Škoda, Seat a Audi.
Tento krok je prvým veľkým stretom medzi šéfom spoločnosti Oliverom Blumom a odbormi, ktoré majú vo VW značný vplyv. Predchádzajúce strety s odbormi ukončili alebo skrátili funkčné obdobie vrcholných manažérov, vrátane bývalého generálneho riaditeľa Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky VW Wolfganga Bernharda či Herberta Diesseho, predchodcu Blumeho vo funkcii generálneho riaditeľa. Všetci sa snažili presadiť zvýšenie efektivity najmä v domácich nemeckých prevádzkach VW.
Akcie Volkswagenu za posledných päť rokov stratili takmer tretinu svojej hodnoty. To z nich robí akcie s najhorším výkonom medzi hlavnými európskymi automobilkami.
Európsky trh
Nemecký akciový index DAX vzrástol o 0,13 %. Francúzsky CAC40 dnes uzatváral takmer bez zmeny s jemným nárastom o 0,01 % a hlavný britský index FTSE 100 poklesol o 0,15 %.
Komodity
Zlato dnes zatváralo v poklese o 0,24 %. Striebro si odpísalo 1,20 %. Platina poklesla o 0,19 % a paládium narástlo o 1,01 %. Ropa pridáva 1,10 % a zemný plyn stráca 0,46 %.