OpenAI chce konkurovať Googlu.
Spoločnosť OpenAI nedávno predstavila nový vyhľadávací nástroj SearchGPT, ktorého cieľom je zrýchliť a spresniť vyhľadávanie informácií.
Spoločnosť OpenAI predstavila koncom júla prototyp nového vyhľadávača s názvom SearchGPT. Mal by vynikať nielen v umelej inteligencii, ale aj v prístupe k informáciám z internetu v reálnom čase, čo bola doposiaľ v súvislosti s umelou inteligenciou horúca téma. Cieľom nového produktu je zmeniť spôsob, akým používatelia vyhľadávajú informácie na internete. Vďaka GPT-4 AI nástroj sľubuje rýchle odpovede doplnené o prehľadné a relevantné zdroje. Ponúka tiež prirodzenejšie a intuitívnejšie vyhľadávanie, kedy používatelia môžu klásť rôzne doplňujúce otázky konverzačným spôsobom, čo by malo viesť k lepšiemu celkovému porozumeniu. Vydavatelia, s ktorými OpenAI spolupracuje, medzi ktorých patrí News Corp. a The Wall Street Journal, budú zase môcť sledovať a spravovať spôsob zobrazovania svojho obsahu. Okrem toho Search GPT ponúka aj funkciu vizuálnej odpovede pomocou videí generovaných umelou inteligenciou Sora prostredníctvom YouTube. Ako uviedla hovorkyňa Open AI Kayla Woodová pre The Vedge, SearchGPT je zatiaľ len prototyp, ktorý prechádza testovaním s vybranou skupinou približne 10 000 používateľov a vydavateľov. Akonáhle bude nástroj úspešne zaregistrovaný, budú ho môcť využívať ďalší používatelia v rámci ChatGPT a spočiatku by mal byť zadarmo.
Zavedenie SearchGPT prichádza v dobe zvýšenej konkurencie na trhu s umelou inteligenciou a signalizuje možný posun v oblasti vyhľadávacích nástrojov, ktorý spochybňuje dominanciu zavedených hráčov. Spoločnosť Google, ktorá je v tejto oblasti dlhodobým lídrom, nedávno spustila funkciu AI Overview, ktorá využíva veľký jazykový model Gemini. Tento nástroj mal slúžiť na vyhľadávanie a zhrnutie odpovedí na otázky užívateľov, ale postupom času začal čeliť kritike za nepresné, zavádzajúce a často nevhodné odpovede. Po sérii sťažností v júni Google výrazne znížil mieru zobrazovania týchto funkcií z 84 % vyhľadávania na menej ako 15 %. Napriek tomu spoločnosť pokračuje v inováciách a stále si udržuje trhový podiel viac ako 91 % trhu vyhľadávačov.
Okrem Googlu bude SearchGPT konkurovať aj vyhľadávaču Bing, ktorý vlastní jeho najväčší partner, spoločnosť Microsoft. Ten však podľa agentúry Reuters na rozdiel od Googlu už technológiu OpenAI do svojho systému prijal. Nepochybne silným súperom však môže byť startup Perplexity, ktorý funguje od roku 2022. Stojí za ním spoločnosti Nvidia a Jeff Bezos a na rozdiel od typických vyhľadávačov, ktoré používateľa presmerovávajú na primárne zdroje, poskytuje priame odpovede. Problémom je, že to realizuje bez toho, aby vo svojich výsledkoch uvádzal obsah pôvodného zdrojového stánku, čím riskuje porušenie autorských práv. Z tohto dôvodu bol startup nedávno obvinený časopisom Forbes z plagiátorstva a používania jeho článkov na trénovanie umelej inteligencie. Podľa Yahoo Finance nasledovala žiadosť vydavateľstva Condé Nast, pod ktoré patrí napríklad Vogue, aby vo výsledkoch vyhľadávania Perplexity prestalo ich obsah používať úplne.
Okrem SearchGPT spoločnosť OpenAI nedávno uviedla na trh GPT-4o mini, zjednodušenú verziu ChatGPT. Spolu s partnerstvom so spoločnosťou Apple na integrácii Siri s chatbotom podčiarkujú jej strategické úsilie stať sa lídrom na trhu generatívnej umelej inteligencie. Vzhľadom na to, že konkurencia v oblasti vyhľadávania pomocou AI silnie, zaujíma spoločnosť OpenAI vďaka svojmu odhodlaniu poskytovať všestranné a komplexné riešenie AI pozícii kľúčového hráča. Aby si však mohla vybudovať dominantné postavenie a udržať dlhodobý rast, musí sa vedieť orientovať na vyvíjajúcom sa trhu, pretože podľa údajov Similarweb.com klesla návštevnosť jej ChatGPT v druhom štvrťroku o viac ako 162 percent z 1,8 miliardy na 187,4 milióna. Kľúčovým krokom k upevneniu pozície na trhu by nepochybne mohlo byť prípadné uvedenie na burzu v budúcnosti, pretože OpenAI ani Perplexity zatiaľ nie sú verejne obchodovateľné.