Akcie spoločnosti Airbnb poklesli. Vhodná príležitosť na nákup?
Akcie spoločnosti Airbnb tento týždeň klesli o viac ako 10 % po tom, čo spoločnosť znížila svoje finančné výhľady. Jej pozícia na trhu zostáva stabilná.
Na tohtoročných olympijských hrách v Meste svetiel bolo rozdaných veľa medailí, jednu by si zaslúžila aj ubytovacia spoločnosť Airbnb (ABNB). Podarilo sa jej totiž poskytnúť dočasné ubytovanie pre 400 000 divákov v súkromných bytoch a domoch po celom Paríži, čím predviedla silu svojej platformy.
Investori však nie sú potešení poslednými výsledkami tejto ubytovacej spoločnosti, keďže rast sa spomalil, o čom svedčí aj neuspokojivý finančný výhľad spoločnosti na tretí štvrťrok. Akcie klesli za týždeň o viac ako 10 % na 115 USD. Akcie sa obchodujú za niečo viac ako polovicu maxima, ktoré dosiahli začiatkom roka 2021, po veľkolepej prvej verejnej ponuke spoločnosti. Tento pokles ceny akcií môže byť dobrý vstupný bod pre investorov do spoločnosti, ktorá celosvetovo dominuje na trhu s krátkodobým prenájmom s ôsmimi miliónmi aktívnych záznamov, viac ako 80 miliardami ročných hrubých rezervácií a 11 miliardami ročných tržieb.
Generálny riaditeľ Airbnb Brian Chesky uznal, že Airbnb urobila len málo mimo svojej hlavnej činnosti podnikania a tvrdí, že spoločnosť to plánuje zmeniť. Clarke vidí príležitosti v cestovateľských zážitkoch, ako sú výlety a kurzy varenia, ktoré spoločnosť plánuje spustiť v roku 2025; ďalej spoločnosť plánuje umožniť hostiteľom platiť za lepšie umiestnenie poskytovaného ubytovania v zoznamoch Airbnb; zavedenie vernostného programu; a podnikanie v oblasti správy nehnuteľností. Navyše pre spoločnosť so sídlom v San Franciscu zostáva v rámci sveta veľa otvoreného priestoru, pretože väčšina jej podnikania sa nachádza v piatich krajinách: USA, Francúzsku, Spojenom kráľovstve, Austrálii a Kanade.
Ako sprostredkovateľ medzi hostiteľmi a hosťami Airbnb nepotrebuje veľký kapitál. Vytvára významný voľný peňažný tok a najlepšie marže v odvetví. Spoločnosť tento rok zvýšila svoje spätné odkupy akcií o 1,5 miliardy dolárov a nevypláca dividendy.
Airbnb má impozantnú súvahu s takmer 10 miliardami dolárov v čistej hotovosti a krátkodobými investíciami, čo predstavuje takmer 15 % jej súčasnej trhovej hodnoty 73 miliárd dolárov. Čistá hotovosť by sa mohla v priebehu nasledujúcich troch rokov zdvojnásobiť v závislosti od úrovne spätného odkúpenia.
Zatiaľ čo zisky Airbnb v druhom štvrťroku prekonali očakávania, usmernenia za tretí štvrťrok boli sklamaním. Airbnb očakáva 8 až 10-percentný rast výnosov, čo je asi o štyri percentuálne body menej, ako analytici predikovali, a žiadny medziročný nárast peňažných tokov pred zdanením, oproti odhadom približne 10-percentného zisku. Ako dôvod spoločnosť uviedla vyššie výdavky na marketing a „spomalenie dopytu zo strany hostí z USA“.
Kľúčový dôvod pre vysoké ziskové marže je silné povedomie spotrebiteľov o značke (povedal Ellie Mertz, finančný riaditeľ Airbnb). Približne 90 % návštevnosti webovej stránky prichádza priamo, čo znamená, že Airbnb platí relatívne málo za to, aby prilákalo spotrebiteľov na svoju platformu.
Spoločnosť Airbnb sa dokázala vysporiadať s viacerými neúspechmi, vrátane nového zákona, ktorý bol schválený minulý rok v New Yorku (jednom z najväčších trhov spoločnosti), ktorý obmedzil krátkodobé prenájmy a viedol k prudkému poklesu podnikania. Spotrebiteľsky ústretová Kalifornia začala vyžadovať, aby Airbnb zverejnila niektoré poplatky súvisiace s krátkodobým prenájmom v reakcii na sťažnosti, že spoločnosť v tomto nebola transparentná.
Brian Chesky uviedol, že na trhu je dostatok priestoru pre hotely aj pre Airbnb. Ak zostanete na noc alebo v prípade služobnej cesty „hotel je lepší.“ Ak však cestujete so skupinou na viac ako tri noci alebo ste v oblasti mimo mesta, „lepší je Airbnb“.